Geur is zeep, parfum en emotie
De neus was lang een ondergewaardeerd lichaamsdeel. Maar zonder geur kunnen we amper proeven en onze allerbeste herinneringen komen boven bij het ruiken van een speciale geur. Geur geeft kleur aan onze wereld en staat dicht bij emotie. En niet te vergeten, geur heeft een waarschuwende functie, denk maar aan brand of eten dat bedorven is. Geur wordt steeds belangrijker, ook in de reclame, want sommige geuren bepalen ons koopgedrag in winkels.
Inhoud
Geur en emotie
De laatste jaren wordt steeds meer de nadruk gelegd op de emotionele lading van geur. Geur haalt oude herinneringen boven, geur kan je verdrietig maken of blij en bepaalt soms hoe we over anderen denken. Recente onderzoeken toonden zelfs aan dat vieze geurtjes in de slaapkamer slechte dromen geven en dat mensen die prettige geuren ruiken tijdens de slaap, fijne dromen dromen.
Dieren ruiken aan elkaar en kunnen elkaar herkennen aan de geur, mensen ruiken niet aan elkaar maar zijn waarschijnlijk ook niet meer in staat om iemand te herkennen aan de lichaamsgeur. De evolutie gaf ons beter zicht maar en nam een stuk reukzin daarvoor terug. We beoordelen anderen wel met onze neus. Een onfris geurtje maakt iemand niet aantrekkelijker!
Geur in de geschiedenis
Hoe belangrijk vonden onze voorouders geur? Daarover is wel iets bekend maar of één van onze oermoeders een bosje lavendel bij de grotopening hing, daar is iets moeilijker achter te komen. Geur was belangrijk omdat het waarschuwde voor gevaar en misschien werden sommige geuren zelfs medicinaal gebruikt. Het eerste bewijs voor het zelf maken van lekkere geuren is bijna 5000 jaar oud. Daarna werden vooral oliën steeds belangrijker.
Geur is luxe
Parfum en zeep waar lang voorbehouden aan de rijken en voor de grote massa niet te betalen. De parfumindustrie kon zich vooral gaan ontwikkelen in de 19e eeuw. Er werden nieuwe geuren ontwikkeld en naast de parfum kregen we eau de parfum, eau de toilette en eau de cologne. Geur werd steeds meer gewaardeerd naarmate het beter betaalbaar werd.
Bron: PublicDomainPictures, Pixabay Geur en beïnvloeding
Huizen lijken sneller te verkopen wanneer de geur van appeltaart of versgebakken cake in huis hangt. Een strategisch geplaatst druppeltje van een schoonmaakmiddel lijkt mensen aan te zetten tot poetsen. Wanneer het toilet naar chloor ruikt dan lijkt het schoner. Ruikt het in de winkel naar versgebakken brood, probeer de krentenbollen dan maar eens te weerstaan! In een zaak waar het heerlijk ruikt blijf je langer. Misschien krijgen we over een paar jaar geurreclame.
In deze special
In deze special de invloed van geur op ons leven en de geschiedenis van parfum en zeep. In het laatste artikel een korte inleiding in de opbouw van parfums. Waarom ruiken parfums in de winkel altijd anders dan thuis en waarom ruikt een parfum bij iedereen verschillend?